Waarom jongeren hun studiekeuze uitstellen

Als er één factor is dat effect heeft op het latere (baan)geluk van uw kind, dan is het wel het maken van een goede studiekeuze. Goede studiekeuzes zorgen voor boeiende banen. En laat het hebben van een boeiende baan nu juist een van de belangrijkste factoren zijn die het geluk op het werk bepalen.

Studiekeuzes doen er dus toe.

Als studiekeuzecoaches zijn wij de afgelopen 5 jaar nauw betrokken geweest bij jongeren die studiekeuzes maken. We hebben het van dichtbij meegemaakt op scholen. We hebben op open dagen en beurzen gestaan. We hebben de interactie tussen jongeren en scholen meegemaakt.

Soms zagen we dat jongeren goed bezig waren. Dat er echt serieus werd omgegaan met hun studiekeuze. We zagen dat er goede vragen werden gesteld en dat er niet over 1 nacht ijs een beslissing werd genomen.

Vaker zagen we echter dat jongeren echt aan het worstelen waren.

Zo zagen we jongeren die hun studiekeuze baseerde op de keuze van andere leuke klasgenootjes.

Of dat er een studiekeuze werd gemaakt op basis van marketingfolders van universiteiten.

Of dat er helemaal geen studiekeuze werd gemaakt en dat jongeren hun keuze maar bleven uitstellen.

Steeds maar weer hetzelfde patroon en hierdoor kwamen we eigenlijk tot een hele logische maar harde conclusie:  Jongeren willen helemaal niet bezig zijn met studiekeuzes.

Natuurlijk willen ze een leuke studie en een leuke baan, maar niemand heeft zin in het studiekeuzeproces.

Dit klinkt misschien tegendraads. Maar bekijk het maar eens bij jezelf. Hoe maak jij keuzes? Stel dat jij op zoek bent naar een wasmachine. Heb jij dan zin om 20 winkels te bezoeken? Of alle reviews van wasmachines te vergelijken om tot een juiste keuze te komen?

Ik in ieder geval niet.

Met studiekeuzes is dat niet anders. Dat is ook de reden dat jongeren er zo snel mogelijk doorheen willen. Niemand heeft namelijk zin om de voors en tegens van 50 verschillende studies te vergelijken. Dan wordt er gewoon maar een keuze gemaakt. En dat is eeuwig zonde. Ook als je bijvoorbeeld kijkt naar de cijfers: Zo stopt ruim 31% binnen 1 jaar met hun studie omdat deze zwaar tegenvalt.

Maar wat is dan de Oplossing?

Sommige mensen denken dat dit op te lossen is door jongeren meer te laten doen. Meer Open Dagen, meer bijeenkomsten, meer interactie.

Maar meer doen werkt vaak juist averechts. In de praktijk zien we vaak dat meer doen juist zorgt voor nog meer twijfel: Nu zijn er ineens 15 i.p.v. 2 studies interessant. Hierdoor lopen jongeren juist helemaal vast.

Het is beter om een strategie te hanteren die wij ook in onze studiekeuzebegeleiding gebruiken: Richt je niet op de zoektocht, maar op de jongere zelf. Zorg ervoor dat er duidelijke selectiecriteria zijn . Hierdoor vallen vaak al een hele hoop studies af, waardoor je je kan richten op de 1% van de studies die wel interessant is. Geen 30, maar 3 wasmachines.

Zo wordt het studiekeuzeproces korter, krachtig en doeltreffend. Dit zodat de jongere er eigenlijk weer vrij snel “vanaf is”.

Hoe logisch dit ook klinkt, we zien vaak dat dit weinig wordt toegepast. Decanen hebben vaak weinig tijd om het studiekeuzeproces overzichtelijk te maken en sturen jongeren daarom linea recta (verplicht!) naar de Open Dagen. Daar verzuipen jongeren vaak in de hoeveelheid informatie. Zo zijn er inmiddels meer dan 1.000 Open Dagen waar jongeren tussen 847 verschillende bachelors kunnen kiezen! Succes!

Stuur jongeren daarom niet zomaar naar een Open Dag. Zorg ervoor dat jongeren er met een duidelijke misse naartoe gaan. Bereid vragen voor. Leg de focus op een paar studies. Zo wordt de zoektocht een stuk makkelijker.

Of om maar even in wasmachine-termen te blijven: studiekeuzes leven langer met … een kort en krachtig studiekeuzeproces.